De toekomst van ons wagenpark ligt in elektromobiliteit. Recente cijfers bevestigen deze trend duidelijk. Zo neemt het aantal nieuw geregistreerde elektrische voertuigen jaar na jaar toe.
Wil het concept echter slagen, is er naast de elektrische auto’s echter ook een gedegen laadinfrastructuur nodig. De autodealer Dresen in Korschenbroich, Duitsland wilde dit eveneens ter beschikking stellen voor zijn klanten en werknemers, maar beschikte niet over de nodige capaciteit op het net. De oplossing was een alomvattend PV-installatie.
Door de toenemende vraag naar elektrische auto’s tonen ook steeds meer autodealers belangstelling voor complete PV-systemen. Dit is ook het geval bij autodealerbedrijf Dresen. De belangrijkste reden om te besluiten voor groene energie was de geplande laadinfrastructuur in samenhang met de bestaande laagspanningsaansluiting.
De geplande e-laadinfrastructuur van het bedrijf met in totaal acht laadpalen, waaronder een 50kW DC snellaadstation, heeft een capaciteit van ongeveer 193kW als alle laadstations gelijktijdig op vol vermogen worden gebruikt. De bestaande stroomaansluiting kan daarentegen slechts een maximaal vermogen van 150 kW leveren. Het was derhalve niet mogelijk de laadstations te bedienen. Meer laadpalen toevoegen was ondenkbaar.
De oplossing: een compleet PV-systeem
Voor Autohaus Dresen waren er in principe twee mogelijkheden om voldoende stroom te leveren voor de geplande laadinfrastructuur. Een massale netuitbreiding met een speciaal transformatorstation of investeren in hernieuwbare zonne-energie met een PV-installatie, opslag en een energiemanagementsysteem.
Uiteindelijk was dit laatste niet alleen de meest milieuvriendelijke oplossing, maar ook de meest voordelige en praktische voor Dresen. Daarom produceren in totaal 528 zonnepanelen met een totaal vermogen van 167 kilowattpiek groene energie op het dak van het autodealerbedrijf.
De PV-installatie werd speciaal aangepast aan de behoeften van de autodealer.
Naast het pure PV-systeem met zes omvormers en een jaarlijkse productie van ongeveer 135.000 kWh, omvat de installatie een commercieel opslagsysteem met een vermogen van 88 kW en een opslagcapaciteit van 131 kWh, acht laadpalen en een energiebeheersysteem (EMS).
De interactie van alle componenten en de intelligente sturing door het EMS maken nu een efficiënt gebruik van de oplaadinfrastructuur mogelijk.
Met een jaarlijks stroomverbruik van ongeveer 150.000 kWh, en stijgend, kan met behulp van het volledige PV-systeem een zelfverbruiksquotum van ongeveer 60 procent worden bereikt, wat overeenkomt met ongeveer 80.000 kWh en een aanzienlijke kostenbesparing betekent. Terwijl de energiekosten van het bedrijf dalen, stijgt tegelijkertijd de winstgevendheid van de autodealer. Nog een pluspunt: met de combinatie van PV-zelfgebruik en opslag ontlast de autodealer niet alleen het openbaar stroomnet, maar bespaart hij met zijn energieoplossing ook nog eens zo’n 61,6 ton CO2 per jaar.
Conclusie: De energietransitie en mobiliteit vergt een verstandige coördinatie van lokale opwekking en vraaggericht verbruik. Een elektrische auto is het perfecte instrument om dit mogelijk te maken.
Meer informatie over deze PV-installatie vind je in onderstaande video.
We hebben uw toestemming nodig om inhoud van YouTube te laden.